Kotikoulujärjestelmällä tukemaan lasten oppimista
Lasten ja nuorten oppimisympäristöt tulisi laajentaa kotikouluiksi.
Edelleen etenevä pienten koulujen lakkauttamisaalto käynnistyi Suomessa siinä vaiheessa, kun olisi ollut mitä parhain tilaisuus ruveta tukemaan lasten oppimista erilaisin etäopiskelun ja kotikoulun muodoin. Tietotekniikan kehitys olisi tehnyt mahdolliseksi suunnitella peruskoululaisten oppimisympäristöt uudelleen.
Verkkokoulusta tiedetään, että yksiopettajainen koulu on toimiva vielä kun oppilaita on kymmenen.
Oppilasmäärän laskiessa kymmenenkin alle ratkaisuna olisivat voineet olla kotikoulut sen sijaan, että lapset kyyditetään suurempiin kouluihin. Lasten todellisesta työpäivästä läksyjen tekemisineen kotona ei ole huolta kannettu.
Yhdysvalloissa kotikoulujen (homeschool) kehittämisellä on pitkä historia. Yliopistonlehtori Martti Asunmaan katsaus vuoden 1996 Kasvatus-lehdessä (1/1996) valaisee homeschooling-instituution toimintaa Yhdysvalloissa jo tuohon aikaan.
Kotikouluilla tuetaan lasta byrokraattisessa yhteiskunnassa, jossa tietotekniikka on mahdollistanut aikuisten etätyöskentelyn kotona. Kotikoulu on ollut ratkaisu myös, kun kyläkoulu on lakkautettu tai sitä ei ole ollutkaan. Näistä on kansainvälisiä kuvauksia Yhdysvaltain lisäksi Australiasta ja Kanadasta.
Verkkokouluista ja etälukiosta saatuihin hyviin kokemuksiin perustuva kotikoulujärjestelmä merkitsisi haja-asutusalueilla koulutuksen todellista saavutettavuutta lasten oppimisen ollessa samalla luontevaa tietoyhteiskunnan sisäistämistä.
Peruskoulu aloitettiin aikanaan Pohjois-Suomesta ja syrjäseuduilta, mutta peruskoulun toteuttajien kaltaisia ajattelijoita, koulutuspoliitikoita ja -suunnittelijoita ei Suomessa ole viime aikoina ollutkaan.
Raahen kärkihankkeita ovat metalliala ja tietoteollisuus. Entisellä seminaarikaupungilla Raahella olisi ollut tilaisuus osoittaa, mitä tietoteollisuus voisi olla lasten koulutuksessa. Lasten kasvaminen tietoyhteiskuntaan olisi ollut tietoyhteiskunnassa kasvamista. Ainuttakaan luovaa ajatusta tähän suuntaan ei kuitenkaan ole tullut julkisuuteen. Kaksi kyläkoulua kylläkin lakkaa ensi syksystä alkaen.
Kotikoulussa oppijan tulisi kuulua jonkin tukikoulun piiriin, jonka puitteissa tapahtuisi osallistuminen suuria opetusryhmiä edellyttäviin oppiaineisiin kuten musiikkiin ja liikuntaan ellei näissä oppiaineissa oppimista voi muuten järjestää.
Kotikoulujärjestelmä ottaisi vakavasti myös Liisa Keltikangas-Järvisen tutkimukset synnynnäisestä temperamentista.