Syntyisikö Raaheen laivanrakentamista?
Raahessa mielellään muistellaan 1800-lukua, jolloin se oli
tunnettu laivanvarustajakaupunki. Raahen laivasto oli 1860-luvulla Suomen suurin. Olisiko Raahella vielä mahdollisuuksia laivanrakennusteollisuuteen?
Raahessa toimiva konepaja- ja rakennustoimintaa sekä putkipinnoitusta ja karkaisua harjoittava konserni Miilukangas Ky on laajentunut karkaisutoimintaa harjoittavaksi Miilux Oy:ksi.Tytäryhtiön tuote, mittatarkka, asennusvalmis kulutusteräskomponentti karkaistaan
viimeisessä työvaiheessa. Näin syntyvä tuote on kovaa reunasta reunaan.
Miilux Kulutusteräskeskus palvelee metalli-, kaivos- ja kiviteollisuuden sekä maanrakentamisen ja koneenrakennuksen yrityksiä Suomessa ja ulkomailla.
Raahe elää teräksestä ja raudasta. Ammatillisen koulutuksen hitsaajaopiskelijat valloittavat maailmaa voitoillaan. Ammattikorkeakoulun insinöörikoulutus vie kehitystä edelleen
koulutuksen suunnassa. Miilux Kulutusteräskeskuksen karkaisutoiminta nostaa kulutusteräksen laadun maksimiinsa. Rautaruukki on erikoistunut valmistamaan monenlaatuisia teräksiä. Eräs tuoteryhmä ovat laivalevyt.
Eri tahojen laatuun ja osaamiseen perustuen Raahessa olisi mahdollisuuksia synnyttää laivateollisuutta. Se sopisi kaupungille, josta lähtevät meritiet joka suuntaan. Esimerkkiä voisi katsoa pienestä Pietarsaaren kaupungista, josta muun muassa viime kesänä laskettiin vesille kaupungin omana käsityönä maailman varakkaille valmistettuja huvijahteja.