Pohjois-Suomesta puuttuvat todelliset toimijat – sukareilla kyllä olisi rahaa – etelässä rakennetaan rautateitä ja tunneleita – entäpä jos yrittäjä Toivo Sukari alkaisi houkutella Kiimingin ideaparkkiinsa asiakkaita Murmanskista ja Jäämeren rannoilta . . .

Pohjois-Suomesta puuttuvat todelliset toimijat – sukareilla kyllä olisi rahaa – etelässä rakennetaan rautateitä ja tunneleita – entäpä jos yrittäjä Toivo Sukari alkaisi houkutella Kiimingin ideaparkkiinsa asiakkaita Murmanskista ja Jäämeren rannoilta . . .

Pohjois-Suomen erämaapitäjissä autoileva ihmettelee seutujen modernia elämäntapaa sekä sitä, että erämaaseuduilla on yleensäkään asutusta.

Erämaapitäjien ajanmukaiset elinolot ovat olleet mahdollista ainoastaan hyvän maantieverkoston ansiosta.

Aikaisempien sukupolvien pohjoissuomalaiset valtiopäivämiehet ajattelivat kuten roomalaiset aikanaan. Ensin ovat liikenneyhteydet ja sitten on kaikki muu.

Liikenneyhteydet tekevät ihmisten valinnat mahdolliseksi.

Tämän päivän Pohjois-Suomessa kyllä käydään keskustelua rautateistä ja yhteyksistä Suomesta Venäjälle ja aina jäämerelle asti.

Hankkeet ovat pysyneet puhumisen asteella.

Rooman imperiumin ajattelutavan kaltaiset valtiolliset ja kunnalliset toimijat puuttuvat.

Nykyinen Tallinnan kaupunginjohtaja Edgar Savisaar on jo vuosia sitten puhunut merenalaisesta tunnelista Helsingin ja Tallinnan välillä. Keskusteluun lähti myöhemmin mukaan Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen.

Viime päivien uutisten mukaan Savisaar ja Pajunen keskustelevat nyt jo Helsinki-Tallinna-rautatietunnelin toteutettavuussuunnitelman valmistelusta.

Esille on otettu rautatieyhteys Berliiniin.

Siis junalla Helsingistä Berliiniin.

Ideaparkkiyrittäjä Toivo Sukari pitää mahdollisena, että hänen toimestaan voitaisiin rakentaa ideaparkkiyhteyksiä varten rautateitä.

Lehtitietojen mukaan Sukari olisi ollut valmis rakentamaan rautatien Venäjältä Pieksämäelle, samoin Vihdin hankkeen yhteyksien hoitamiseksi ja nyt viimeksi Oulun asemalta Kiimingin yrityspuistoon.

Yrittäjä Sukarilla on siis rahaa.

Rahaa on ilmeisesti muillakin Sukarin kaltaisilla yrittäjillä.

Nettilehti Sermones on vuoden takaisessa artikkelissaan esittänyt suurnopeusjunaa välille Oulu – Kuusamo – Murmansk (6.8.2007). Lehden omistaja on toisissa yhteyksissä tehnyt saman esityksen jo paljon aikaisemmin.

Vuoden takaisessa artikkelissaan sermones.fi totesi rautateiden rahoituksesta: ”Suomessakin on varallisuutta, jolle omistajat eivät näytä löytävän kunnollisia sijoituskohteita. Keski-Euroopan tapaan he voisivat ruveta sijoittamaan rautateihin ja junaliikenteeseen. Suuriin kaupunkirakennuksiin tai huvielämään sijoittamisen sijaan he voisivat ruveta sijoittamaan hyväntekeväisyyteen, mitä junaliikenteen avaaminen Oulun ja Kuusamon välille olisi.

Vähävaraisille ja autottomille junalla matkustaminen olisi todella auttavan käden ojentamista. … Junaliikenteen myötä Kuusamosta tulisi todellista matkailuseutua, jolla olisi suuria taloudellisia heijastusvaikutuksia … Myös perinteiset maa- ja metsätalous vahvistuisivat … Sijoittajat näkisivät hyvien töidensä tulokset.

Murmanskilla ja sitä kautta Jäämeren liikenteellä kaasu- ja öljykentiltä kauas Itä-Siperiaan saakka on maailmanpoliittinen merkitys. Taloudellisten etujen vuoksi Suomen … , mutta myös poliittisesti …

… ja jos vielä pääsisi jatkamaan Jäämeren rantoja Murmanskista Norjaan asti.”

Sermones.fi:n 21. huhtikuuta 2008 julkaiseman artikkelin otsikko oli ”Think tank – miljönäärit sijoittamaan! – Suurnopeusjuna Oulusta Kuusamon kautta Murmanskiin”.

Tässä artikkelissaan sermones.fi totesi muun muassa ”Via Oulu – Kuusamo – Murmansk ei olisi vaihtoehto Kemijärven eikä Sallan raideliikenteelle vaan vahvistaisi niitä ja turvaisi niille takuuvarman säilymisen.

… Murmanskista on kehittymässä yksi maailman valtakeskuksista.”

Entäpä jos yrittäjä Toivo Sukari alkaisi houkutella Kiimingin ideaparkkiinsa asiakkaita Murmanskista ja Jäämeren rannoilta …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.