Raahen ja Limingan välinen maantieosuus odottaa elvytystoimia – tässä vaiheessa riittäisivät vaatimattomat levennykset helpottamaan ohituksia ja kohtaamisia

Raahen ja Limingan välinen maantieosuus odottaa elvytystoimia – tässä vaiheessa riittäisivät vaatimattomat levennykset helpottamaan ohituksia ja kohtaamisia

Verkkolehti sermones.fi julkaisee kopion esityksestään valtatie 8:n parannustoimenpiteiksi Raahen ja Limingan välillä. Alkuperäinen teksti ja kannanotto on julkaistu sermones.fi:ssä 12. tammikuuta 2009.

Hallitus on äskettäin hyväksynyt 1,3 miljrdin liikenneinvestoinnit, joista merkittävä osa kohdistuu Pohjois-Suomen liikenneyhteyksien parantamisiin, mutta sermones.fi:n toistuvasti esillä pitämään Raahen ja Limingan väliseen valtatie 8:n parantamiseen ja turvallisuustoimenpiteisiin lehtitietojen mukaan rahaa ei ole kohdistettu.

Liikenne valtatie 8:n Raahen ja Limingan välisellä osuudella on entisestään vilkastunut ruuhkautumisen asti. Tien käyttö on tällä hetkellä turvallisuusriski.

Kyseinen valtatie 8:n väli on täyttynyt työmatkaliikenteestä Raahen ja Oulun välillä, lääkäri-ja sairaalamatkoista Raahen ja Oulun Oys:n välillä, suurten asutustaajamien paikallisesta liikenteestä sekä vilkkaasta matkailuliikenteestä pohjoisen hiihto- ja matkailukeskuksiin.

Seuraavassa kopio sermones.fi:n artikkelista 12.1.2009:

”Raahen ja Limingan välinen valtatien 8 maantieosuus odottaa pikaisia turvallisuustoimenpiteitä.
Liikennemäärät kyseisellä tieosuudella ovat niin suuret, että ohitusjärjestelmien tulisi jo olla aivan toista luokkaa kuin mitä ne ovat tällä hetkellä. Nyt kun valtakunnan tasolla ollaan paneutumassa työllistämiseen valtion talouden elvytystoimenpiteinä, valtatien 8 turvallisuus Raahen ja Limingan välisellä tieosuudella on ehdottomasti otettava työn alle.

Raahen ja Limingan välisen valtatien 8 parantamiseksi riittäisivät vaatimattomat levennykset ja ohituspaikat.

Keskikaiteelliset ohituskaistatiet tulee rakentaa myös, mutta ennen niitä riittäisivät henkilöautoliikenteen ohituksia ja kohtaamisia parantavat levennykset, jotka eivät vaadi suuria kustannuksia.

Keskikaiteelliset ohituskaistatiet ovat suuri investointi eikä rahaa siihen tarkoitukseen pidä tämän hetkisessä akuutissa tilanteessa ruveta odottamaan. Pikakorjaukset tulee tehdä nyt.

Myöskään teiden liittymät eivät ole ongelma. Niidenkin tämän hetkisen tilanteen kanssa tulee toimeen.

Todella vaarallisia ovat tilanteet matkaliikenteen ohituksissa ja kohtaamisissa.

Vaatimattomia levennyksiä tulisi tien varrelle rakentaa useita jopa lukuisia. Kustannukset tämän laatuiseen valtatien turvallisuuden parantamiseen eivät olisi suuria, tuskin edellyttäisivät edes erityisrahoitusta sillä Tiehallinnon Oulun piirilläkin on sen verran käteistä akuutteja tilanteita varten.

Nyt kun valtionhallinnolla on tarjottavana suuri 170 miljoonan elvytysapaketti lisärahaa perusväylänpitoon myös Oulun tiepiirin tulee paneutua esitettyihin erityiskohteisiin, joista Raahen ja Limingan välinen valtatieosuus on kiireellinen.

Raahen ja Limingan välistä valtatien 8 osuutta ajaa päivittäin edestakaisin runsas työmatkaliikenne. Lisäksi tieosuus yhdistää vahvoja ja väkirikkaita asutuskeskittymiä jolloin myös arkipäivän elämisen edellyttämä tien käyttö on vilkasta.

Edes kahden raahelaisen kansanedustajan kannanottoja ja tien parantamiseen tähtääviä esityksiä ei ole julkisuudessa juuri esiintynyt. Lentotaksikin Raahesta Oulunsalon lentokentälle ja takaisin kulkenee Siikajoen tieyhteyksien kautta eikä valtatien 8 liikenneongelmat ole kansanedustajille tuttuja. Pohjois-Suomen muita kansanedustajia Raahe – Liminka – Oulu-väli ei ilmeisesti ole kiinnostanut senkään vertaa.”

Ks. myös sermones.fi:n artikkelit hakusanalla ”suurnoupeusjuna”!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.