Tule T:mi Hassisen kotiinkuljetus takaisin! Tule! – Onneksi Suomella on edes asuntoministeri Jan Vapaavuori – On ihmisistä välittämisen aika
Haja-asutusalueiden asukkaiden kauppapalvelut säilyisivät aivan varmasti, jos kirkonkylien isot marketit ymmärtäisivät ostaa suurilla tuloillaan yhden pakettiauton ja palkata siihen yhden kuljettajan.
Kotiinkuljetuksen tavoittamat asiakkaat olisivat yhtä kuin yhden ja kahdenkin sivumyymälän asiakaskunta. Menoja marketilla tai jollakin tukulla olisi vain yhden pakettiauton ja yhden henkilön – korkeintaan kahden – palkkamenojen verran.
Nivalan Maliskylän kannattava kyläkauppa on lopettamassa toimintansa, koska kauppias katsoo kaupan pitämisen muodostuneen hänelle ylivoimaiseksi. Nivalan isoilla kaupoilla olisi nyt oltava ymmärrystä lähteä palvelemaan maaseutukylän ja muidenkin kylien asukkaita ostosten kotiinkuljetuksella.
Asiakkaat tekisivät tilauksensa puhelimella tai sähköpostilla.
Raahessa muistetaan lämmöllä ja arvostuksella Raahen Kauppakadulla toimineen T:mi Hassisen kotiinkuljetusta.
Hassisen kotiinkuljetus palveli pienten lasten äitejä, kiireisiä työssä käyviä vanhempia ja kaikkia, joilla oli vaikeuksia käydä itse henkilökohtaisesti päivittäisillä ja viikottaisilla ruokaostoksilla.
Hassisen kotiinkuljetuksen palvelu oli luottamuksellista. Jossakin taloudessa kaupan palvelu otti asiakkaan avaimen tietystä piilosta ja vei ruoat sisälle jopa jääkaappiin asti.
Palvelu oli myös yksilöllistä. Sermones.fi:n omistaja pienten lasten työssä käyvänä äitinä muistaa tapauksen, jossa Hassisen kotiinkuljetus kävi tuomassa tilauksesta unohtuneen hiivanpalan.
Kotiinkuljetuksesta ei tullut asiakkaille lisäkustannuksia. Ostoksista sai kuukausittain saman alennusprosentin kuin muut asiakkaat. Kauppa ei siis laskuttanut asiakkaita käyttökustannuksista erikseen eli ei asettanut asiakkaita eri asemaan.
T:mi Hassisen toiminnan lopettamisen syy ei ollut kannattamattomuus.
Tule takaisin T:mi Hassisen kotiinkuljetus! Tule!
Onneksi Suomella on asuntoministeri Jan Vapaavuori, joka on rohjennut kyseenalaistaa suuret kauppakeskittymät!
Nyt olisi ihmisistä välittämisen aika osuustoiminta-aatteen Suomeen tuoneiden Hedvig ja Hannes Gebhardin hengessä.
Gebhardien osuustoiminnallisessa ajattelussa taloudellisen toiminnan perustana tuli olla arvopohjan.
Kaupan palvelujen laajentamisella kotiinkuljetukseksi olisi varmaan sellainen arvopohja, että se tyydyttäisi Gebhardeja.
Vuosina 1864 – 1933 elänyt Hannes Gebhard oli Helsingin yliopiston maanviljelyksen kansantalous- ja tilastotieteen professori vuosina 1909 – 1927. Hän oli Pellervo-Seuran perustaja ja hänen aloitteestaan perustettiin muun muassa Valio, Hankkija ja Osuuskassojen keskuslainarahasto sekä Pienviljelijäin keskusliitto.
Osuustoiminnan taloudellisen menestymisen perustana olevasta arvopohjasta lausui Hedvig Gebhard vuonna 1910: ”Miten suuria ovatkaan yhteenliittymisen tuottamat taloudelliset tulokset, ne eivät kumminkaan yksinään riitä antamaan osuustoiminnalle sen elinvoimaa. Ei, se seikka on se, että osuustoiminta taloudellisen tarkoitusperänsä ohella myös tahtoo saada ihmiset paremmiksi ja onnellisemmiksi, korottaa heitä siveellisesti ja yhteiskunnallisesti”.
Gebhardin perintöä kaupanpalveluissa olisi kansalaisten palveleminen kotiin asti.
Osuustoiminnan perustajien arvopohjan tulisi näkyä ennen kaikkea niissä kauppaketjuissa, jotka vielä katsovat jatkavansa osuustoimintapohjalta. Asiakkaille ei riitä pelkkä asiakkuus bonus-kortteineenkaan.
On ihmisistä välittämisen aika Hedvigin hengessä.
Ongelmat lähelle tulevasta kaupasta on ratkaistava. Suurmarketit ja muut kauppakeskittymät nykyisillä palveluillaan eivät ratkaise ongelmia.
Kaukana marketeista ja kaupan keskitetyistä palveluista asuvat edelleen lapsiperheet, mutta yhä enenevässä määrin myös ikänsä kaupunkien laitamilla, haja-asutusalueilla ja sivukylillä asuneet vanhemmat ihmiset.
Hakusana sermones.fi:n artikkeleihin: Gebhard