Kotiinkuljetus ja Prisma-bussi

Kotiinkuljetus ja Prisma-bussi

Raahen Prisman avaaminen eilen torstaina merkitsi kaupungin taajamassa kaupan monipuolistumista entisestään. Pelkästään Prisman katon alta on mahdollista löytää lähes kaikki päivittäistavarat.

Parantaessaan kaupungin keskustan ja vanhan Raahen palveluja Prismaa voi pitää lähikauppana, sanoi kaupunginhallituksen puheenjohtaja Eero Siniluoto kaupungin tervehdyksessä.

S-kaupan laajentuminen merkitsee tämän päivän markkina- ja rahaliikenteen sovittamista osuustoimintaidean Suomeen 1800-luvulla tuoneiden Hannes ja Hedvig Gebhardin perintöön.

Osuustoiminnan taloudellisen menestymisen perustana tuli perustajien periaatteen mukaan olla arvopohja.

Mikä on Raaheen avatun uuden Prisman arvopohja?

Minkä verran siinä tällä hetkellä on gebhardilaisuutta?

Ainakaan Prisman avaamisesta ei ilmoitettu köyhimmille ihmisille!

Maksullisessa Raahen Seudussa ilmoitus Prisman avaamisesta oli eilen torstaiaamuna liikkeen avautuessa kello kymmeneltä. Keskiviikon ilmaisessa paikallislehdessä Raahelaisessa ilmoitusta ei ollut.

Ei ihme, että odotetun kauppaliikkeen avaamisen hetkellä kello kymmeneltä eilen torstaina näytti ovien takana olevankin vain kourallinen ihmisiä. Sisäänmenoja tosin oli kaksi, mutta kaksi kourallistakaan ei ole vielä paljon, kun kaupan ja kaupungin johto odotti puheiden kanssa ja sinivalkoinen nauha leikkaamisen todistamista.

Päivän mittaan väki lähti liikkeelle, ja illalla töiden jälkeen asiakkaita noin 5000 neliön myymälässä oli tungokseen asti ja pysäköintialue autoja täynnä kuin pistetty.

Torstaina jaettu ilmainen ilmoituslehti PookiSanomat tiesi kertoa Prisman avaamisesta jutun kanssa. Jutussa tiedettiin sekin, että ”Prisman avajaisia päästiin viettämään tänään, kuten oli tarkoituskin”.

PookiSanomat sai tietää avauspäivän, mutta avaamisen ajankohtaa kyselevälle asiakasomistajalle annettiin vielä tiistaina tympeän olon jättänyt salaileva vastaus ”marraskuun alussa”.

Prisman sijainnissa keskellä Raahen keskustaa on se hyvä puoli, että ainakin kaupungin taajamassa asuvilla kaupan palvelut ovat lähellä. Taajaman reunamilla oleva marketti on kaukana sekä taajamassa että haja-asutusalueella asuvista ihmisistä. Näihin perusteluihin viittasi myös Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio avauspuheessaan.

Mutta miten on sivukylien asukkaiden ja muiden vaikeasti kauppaan pääsevien palvelemisen laita?

Heitä varten Raahen Prisman tulisi järjestää sähköposti-, puhelin- ja ostosten kotiinkuljetuspalvelu lisättynä harkitusti Prisma-bussilla Tallinnan tapaan.

Tavaroiden kotiinkuljetuksella kauppaliike saa itselleen keskisuuren kaupan verran asiakkaita lisää, jos tarkastellaan palvelua taloudella. Näin oli aikanaan Raahen Kauppakadulla sijainneella T:mi Hassisen Spar-kaupalla.

Hassisen kotiinkuljetus palveli pienten lasten äitejä, kiireisiä työssä käyviä perheenäitejä ja kaikkia joilla oli vaikeuksia käydä itse henkilökohtaisesti päivittäisillä tai viikottaisilla ruokaostoksilla.

Palvelu oli luottamuksellista. Jossakin taloudessa kaupan palvelu otti asiakkaan avaimen tietystä piilosta ja vei ruoat sisälle jopa jääkaappiin asti.

Tällainen palvelu on arvokasta ja sillä on varmasti sellainen arvopohja, joka tyydyttäisi Gebhardeja.

Vuosina 1864 – 1933 elänyt Hannes Gebhard oli Helsingin yliopiston maanviljelyksen kansantalous- ja tilastotieteen professori vuosina 1909 – 1927. Hän oli Pellervo-Seuran perustaja ja hänen aloitteestaan perustettiin muun muassa Valio, Hankkija ja Osuuskassojen keskuslainarahasto sekä Pienviljelijäin keskusliitto.

Osuustoiminnan taloudellisen menestymisen perustana olevasta arvopohjasta lausui Hedvig Gebhard vuonna 1910: ”Miten suuria ovatkaan yhteenliittymisen tuottamat taloudelliset tulokset, ne eivät kumminkaan yksinään riitä antamaan osuustoiminnalle sen elinvoimaa. Ei, se seikka on se, että osuustoiminta taloudellisen tarkoitusperänsä ohella myös tahtoo saada ihmiset paremmiksi ja onnellisemmiksi, korottaa heitä siveellisesti ja yhteiskunnallisesti”.

Gebhardien perintöä tämän päivän osuustoimintakaupassa olisi kansalaisten palveleminen kotiin asti.

Asiakkaille ei riitä pelkkä omistaminen, omistaja-asiakkuus jäsenkortteineen.

On ihmisistä välittämisen aika Hedvigin hengessä.

Ongelmat lähelle tulevasta kaupasta on ratkaistava. Suurmarketit ilman tavaroiden kotiinkuljetusta eivät niitä ratkaise. Eivätkä ratkaise yhä uudet S-hotellit suurkaupungeissa. Yhteishyvän mainostamat tavarat jäävät monilta ostamatta ilman kalliita hotellimatkojakin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.